5 pro dobrou kondici



5prokondici

Ahoj,
kanoistika je především zážitkový sport. Jako takový přináší spoustu různých situací, které musíme překonat. Ať už je venku krásně a nebo prší. A voda je ukrutně studená a mnohdy i divoká. Z vyhřátého auta prostě musíme ven, pak už se jen nasoukat do promrzlého neoprenu, rozcvičit ztuhlá těla a tradá s úsměvem na vodu. Kanoistika není sportem pro úplně každého. Je to sport často fyzicky i psychicky náročný. Překonat sám sebe je kolikrát velmi těžké. Odměnou za to však bývá niterná radost a kolikrát je úplně nejlepší teplý a suchý spacák a kolem chrápající kámoši.

Zkrátka abychom nástrahy, které na nás nejen voda a počasí chystají ustáli ve zdraví a pohodě je potřeba se na vodu připravovat. A to i když na ní zrovna nesedíme. Vybral jsem pět naprosto základních pravidel zdravého životního stylu, které nám pomůžou mít mysl stále čerstvou a tím daleko snáze zvládat těžké situace, které nejen k vodě ale i životu neodmyslitelně patří.

Pravidlo č.1.
Jezte zdravě.
Zdravě jíst, je téma samo o sobě velmi složité. Ale je to základní předpoklad pro zlepšení své fyzické i psychické kondice. Je dobré jíst především pravidelně. Jíst byste měli především v klidu a nikam u jídla nespěchat. Jíst hodně ovoce a zeleniny (obsahuje velké množství vitamínů a vlákniny).

Vyvarujte se velkému množství smažených, tučných a přeslazených jídel. Například brambůrkům a fast food jídel (Hamburgery a podobně) byste se měli vyhnout úplně.
Pro lepší pochopení, co je dobré jíst, přikládám pyramidu zdravé výživy, kde se můžete inspirovat.

Pravidlo č.2.
Dodržujte pitný režim.

Každý kdo podává fyzický výkon, by měl vypít velké množství tekutin. Každý člověk by měl vypít 2,5 – 3 litry vody denně. Vyhněte se především přeslazeným nápojům typu nasycených slazených minerálek (CocaCola, Pepsi)  a různých iontových nápojů. Je dobré pít normální vodu například s citrónem (ne s citrónkou).
Začněte tím, že každé ráno vypijete velkou sklenici vody – doplníte tak příjem po noci, kdy člověk většinou nepije.

Pravidlo č.3.
Vyhýbejte se drogám a alkoholu.

Drogy vám nikdy nepřinesou nic dobrého. Užíváním drog a vaší závislostí na nich, zničíte sami sebe a často i vše co máte rádi. Drogy přinášejí falešné přátelé.
(Pro dlouhé večery doporučuji literaturu: My děti ze stanice Zoo – Christiane F. , nebo Memento – R. John.)
Alkohol dehydruje vaše tělo a tím poškozuje ledviny a, stejně jako drogy, mozek. Hlavním účinkem alkoholu je útlum centrálního nervového systému a mozkových funkcí. Je tedy zcela nevhodný pro jízdu na vodě, na kole a vlastně celkově pro jakýkoliv zdravý pohyb.
Kouření zúžuje cévy a ničí plíce, tolik potřebné pro jízdu na divoké vodě.

Raději pojdˇme dál …

Pravidlo č.4.
Otužujte se.
Otužování je vlastně doplňkový sport pro kanoistiku. Je to velmi zdravý způsob jak předejít nachlazením a “rýmečkám”. Otužování vám zlepší chod kardiovaskulárního systému (cévní soustava), a vy budete více fit a bude moci trávit více času na ledovcových řekách a celkově ve studeném prostředí.

Pravidlo č.5.
Hýbejte se.

Trénink jednou týdně je málo na to, aby byla udržována fyzická kondice a už vůbec nestačí na to, aby rostla. Je jistě kolikrát příjemnější sedět doma v teple a hrát na počítači hry, než si jít zaběhat ven, když je venku škaredě a nevlídno. Z dlouhého hraní na počítači, sezení u televize a chroustání chipsů, ztloustnete a zkazíte si oči. Na druhou stranu, když si půjdete zaběhat nebo si ¾ hodinky zacvičíte bude mít lepší náladu a časem i lepší fyzickou a psychickou kondici. Pokud se urputně věnujete studiu něčeho velmi zajímavého, vaše tělo se velmi rádo protáhne a během cvičení urovná myšlenky. Ale hlavně budete opravdu připraveni na opravdový zážitek s opravdovými kamarády. Navíc i tak budete mít na počítač a televizi stále dost času. Pokud chcete na tom být dobře se svoji kondicí hýbejte se jak jen můžete.
Začněte třeba tím, že si uděláte procházku v okolí vašeho domu a koukejte se kolem sebe. Máte u domu nějaké prolézačky, malou lezeckou stěnu, venkovní posilovnu, stadion s běžeckou dráhou? To vše se dá využít.

O tom jak trénovat doma si napíšeme příště. A vy mám můžete zatím napsat do komentářů co všechno kolem domu máte a co vás napadlo pro pohyb využít.
Hlavně choďte pravidelně do tělocvičny a na bazén, kde na vás mají vaši milovaní instruktoři nachystaný zajímavý program a kde se naučíte mnoho zajímavého.

Ahoj!

Napsat komentář